1549
post-template-default,single,single-post,postid-1549,single-format-standard,qode-social-login-1.1.3,qode-restaurant-1.1.1,stockholm-core-2.4,select-theme-ver-9.6,ajax_fade,page_not_loaded,smooth_scroll,,qode_menu_
rullestolreiser-rooklyn

Brooklyn – NYC

Rullestolreiser

Skrevet av Gunhild Bottolfsen 2020

Jeg elsker Brooklyn! Da jeg tok turen til New York for tredje gang (andre gang i rullestol, les om den turen her) valgte jeg og min venninne Lise å bo i Brooklyn og ikke på Manhattan. Brooklyn er en av fem bydeler (boroughs) i New York. Hadde Brooklyn vært en egen by ville Brooklyn vært den fjerde største byen i USA. Så vi kan trygt si at denne bydelen er litt større enn Oslo og har derfor masse spennende å by på.

Hvorfor bo i Brooklyn?

En av de tingene jeg liker så godt med Brooklyn er at tempoet er litt lavere her. Etter en dag på Manhattan med masse folk, trafikk og høye bygninger er det godt å reise tilbake til Brooklyn der alt føles litt roligere. Vi bodde i en av de mest populære stedene i Brooklyn som heter Williamsburg. For oss nordmenn er det lettest å sammenligne Williamsburg med Grünerløkka. Her kryr det av kafeer, barer, bruktbutikker, gallerier og trendy kles- og skobutikker. Vi bodde helt nord i Williamsburg på grensen til et annet trendy område i Brooklyn som heter Greenpoint. Greenpoint minner om Williamsburg men det er kanskje litt mindre polert. Enn annen fordel med områdene nord i Brooklyn er at det er forholdsvis flatt her, så med andre ord er det lett å trille rundt.

Wythe Hotel

Vi bodde på et helt fantastisk stilig hotell som heter Wythe Hotel. Det ligger som sagt i Williamsburg på grensen til Greenpoint. Hotellet var originalt en tekstilfabrikk på 1800-tallet. I 2012 ble den gamle fabrikken bygd om til et hotel med en fantastisk «roof top bar» med utsikt over hele Manhattan. Det er kort og godt magisk å sitte i denne baren å se solen gå ned over Manhattan mens man koser meg et glass med noe godt i.

Hotellet har også en sjarmerende resturant i første etasje som serverer både frokost, lunsj og middag. Når det kommer til rullestol tilgjengelighet scorer hotellet meget bra. Rommet vårt var helt fantastisk med utsikt til Manhattan skyline og East River. Det eneste jeg har å utsette er at senga på rommet var veldig høy! Så høy at jeg sleit med å komme meg opp i senga. Ut av senga gikk det bra, da hjalp tyngdekraften til.

Brooklyn rundt

Som sagt ville Brooklyn ha vært USA’s fjerde største by om den hadde vært en selvstendig by og ikke en av NYC fem bydeler. Det bor 2,5 millioner innbyggere her og det er over 700 ulike kunst og kultur institusjoner bare i Brooklyn. Bydelen består av mange forskjellige distinkte områder. Her er en liste over de mest kjente.

Williamsburg

Først og fremst elsker jeg å bare trille rundt og ta inn stemninga i Williamsburg. Shoppe litt i unike butikker som man ikke finner i resten av verden (her finner du ikke H&M og Zara) og ta en kaffe på koselige kaffebarer er heller ikke å forakte. Jeg anbefaler kaffebaren «Oslo Coffee Roaster» i Williamsburg som er startet av en amerikaner med norsk kjæreste.

Bedford Avenue er ansett som Williamsburg hovedgate, eller Karl Johan om du vil. Her ligger kafeene, barene og butikkene som perler på en rad. Bedford Avenue er faktisk Brooklyns lengste gate og er hele 16,4km lang. Ta også turen ned sidegatene til Bedford Avenue. Gatene i retningen mot elva er mest spennende.

Greenpoint

Bedford Avenue ender I MacCarren Park og fortsetter du gjennom parken er du i Greenpoint. Fortsett så ned Nassau Avenue for å oppleve stemningen i Greenpoint.. Hovedgatene i Greenpoint, der det er mest å gjøre, er Manhattan Avenue, Nassau Avenue, Greenpoint Avenue og Franklin Street.

Min absolutte favoritt uterestaurant / bar i området er «The Brooklyn Barge». Serveringstedet ligger på East River. Med «på» så menes det i ordets rette forstand, da stedet ligger på en flytebrygge. Her er det god stemning og ikke minst en fantastisk utsikt ut over Manhattan og Williamsburg Bridge. Ellers er det gøy å bare trille rundt i dette området og se på folk, bygninger og spennende gatekunst.

Bushwick

Bushwick er på mange måter det «nye Williamsburg». Etter at hipstere og andre pengesterke folk inntok Williamsburg ble boligprisene presset oppover og mange kunstnere kunne ikke lengre bo her da det ble for dyrt. Bushwick ligger på grensen til Williamsburg nord i Brooklyn og grenser til bydelen Queens. Bushwick er mye mindre striglet enn Williamsburg. Her finner du også masse kafeer, restauranter, barer, små unike butikker og gallerier. Bushwick er også kjent for sin street art og vi dro på en super guidet «street art walk» med @freedom_streetartwalk . Anbefales!

Brooklyn Heights

Et annet populært sted i Brooklyn er Brooklyn Heights. Her finner du blant annet en flott promenade med utsikt til Manhattan og Frihetsgudinnen. Jeg besøkte Brooklyn Heights sist jeg var i New York, så vi droppet det denne gangen. Her kan du lese om Brooklyn Heights.

The Music Hall of Williamsburg

Vi besøkte også «The Music Hall of Williamsburg» som ligger nært hotellet vi bodde på. Dette scenen har Sondre Lerke uttalt at er hans favoritt scene. Det minner om Rockefeller, bare enda mer intimt. Vi var på Ani DiFranco konsert og det var helt magisk. Kanskje er det den aller beste konserten jeg noen gang har vært på. Det amerikanske publikummet er helt fantastiske og klappet mer for oppvarmingen enn et hovedband ville blitt klappet for i Norge.

Balkongen og bordet vi satt på under konserten.

Vi fikk forøvrig VIP service da vi ankom konsertlokalet før konserten. Det var en lang kø for å slippe inn, men da vaktene så min rullestol vinket de oss til seg. Vi slapp inn i lokalet før det var åpent for publikum og kunne velge å sitte akkurat hvor vi selv ville. Vi ba om den beste plassen og ble tatt med i en heis opp på balkongen. Vi fikk et bord i første rekke med suveren utsikt til scenen. De tilbød seg til og med å gå i baren for oss. Terningkast seks for fantastisk service!

Manhattan

Selv om vi bodde i Brooklyn tok vi turen over til Manhattan to ganger i løpet av langhelgen. Den letteste måten å komme seg til Manhattan fra Williamsburg med rullestol er å ta båten. Les mer om det og N.Y.C transport system litt lengre med i artikkelen. Vi valgte å besøke High Line, Museum of Modern Art, Central Park og SOHO.

Highline

High Line er en gammel toglinje som er bygget på bruer over Manhattan. Toglinjen ble bygget på 1930-tallet for å få togene bort fra trafikken og spare alle liv og lemmer som gikk med i ulykker. Da lastebiler etterhvert begynte å ta over mye av transporten for togene, ble linja nedlagt i 1980. Planen var å rive hele konstruksjonen, men det ble bare delvis gjennomført.

Etter å ha stått urørt i tiår dannet det seg nærmest en botanisk hage oppe på toglinja. Entusiaster og såkalte «urban explores» tok seg opp på toglinja og forstod potensialet som var der oppe. De begynte å kjempe for å åpne opp toglinja og bruke den som et parkområde. I 2006 åpnet den første delen og i dag er det en 2,3km lang park med over 500 ulike trær og planter. Du finner også små kaffebarer, kafeer og små boder der oppe. Jeg kan forøvrig nevne at jeg aldri har kjøpt en så dyr kaffe latte som jeg gjorde der. Highline går i gjennom området som heter Chelsea. Du har også utsikt over Hudson River og New Jersey på andre siden av elven.

Highline er i høyeste grad tilgjengelig for rullestolbrukere. Det er flere innganger og utganger med heis, og også tilrettelagte toaletter der. Sjekk High Lines offisielle hjemmeside for info om hvor de rullestolvennlige inngangene og toalettene er. Det hender at noen heiser er ute av drift, så derfor er det lurt å sjekke selv slik at du får dagsaktuell informasjon.

MoMA

Vi besøkte også Museum of Modern Art (MoMA) på Manhattan. Som forventet er museumet fullstendig tilrettelagt for rullestol. Vi rakk ikke over hele museumet, det er stort, men vi fikk sett flere svært kjente kunstverk. Er du litt kunst interessert er MoMA et absolutt «must see»!

Central Park & SOHO

Vi tok også turen til Central Park og SOHO. Central Park er kanskje verdens mest kjente park og spør du meg er det berettiget. Men vær klar over at parken er betydelig mer kupert enn man skulle tro. SOHO kan kalles Manhattans hipster område og er veldig sjarmerende.  Begge disse områdene har jeg skrevet om før og det kan leses her.

Transport

I New York har du valget mellom t-bane (subway), buss, båt eller taxi. Les mer om de ulike transport alternativene i forhold til rullestol tilgjengelighet her. Å leie bil er det nesten ingen som gjør da det for det første er raskere å ta offentlig transport. For det andre advarer alle som forstår seg på trafikkbilde i New York å holde deg langt unna å kjøre bil her, med mindre du er lokalkjent og vant med trafikken.

T-banen

Dessverre er de fleste av stasjonene i det enorme linje nettverket ikke tilgjengelige for oss med rullestol. For eksempel har ingen av stasjonene i området vi bodde nord i Williamsburg heis og er derfor uegnet for rullestolbrukere. Den første t-bane linja i New York åpnet i 1904, og da var universell utforming et ikke eksisterende konsept. Men det jobbes hardt med å gjøre t-bane nettverket bedre og linja ut til Brooklyn skal rehabiliteres slik at vi som bruker rullestol kan bruke flere av stasjonene. Så det er definitivt et lys i enden av tunnelen…

Second Avenue t-bane stopp er tilgjengelig for rullestolbrukere.

På Manhattan er gudskjelov noen av de større stasjonene tilrettelagt med heis. F.eks 14th. Street i Chelsea ved parken High Line. Fulton street i Financial District og South Ferry ved fergen ut til Frihetsgudinnen er også stasjoner med heis. Om du skal til SOHO er Bleecker St. og Broadway/Lafaette Street i gangavstand. Stasjonene på Times Square og 59th Street ved Central Park har også heis. Det er derfor mulig for oss rullestolbrukere å ta oss rundt med t-banen. Du må bare planlegge godt og være villig til å trille noen kvartaler da det ikke er sikkert at akkurat det stoppet du burde gått av på har heis. Her er info om tilgjengeligheten på New York Subway og her er et kart med tilgjengelige stasjoner. Denne artikkelen om t-banen i NYC og dens manglende tilrettelegging er fin.

Buss

Alle MTA busser (NYC sitt svar på Oslo’s Ruter) New York skal være tilgjengelige for rullestolbrukere. Selv har jeg aldri tatt bussen i New York , men jeg stoler på informasjonen. Her kan du lese mer.

Buss med rampe

Ferge

Den enkleste måten å komme seg fra Williamsburg til Manhatten er med ferge. Fergen er fullstendig tilrettelagt for rullestol, les mer om det her. Fergestoppet «North Williamsburg» ligger bare et par tre kvartaler fra Wythe Hotel. Det er fem ulike fergestopp på Manhattten og ti i Brooklyn.

Ferg stoppet i North Williamsburg.

Da vi skulle til MoMA tok vi fergen til East 34th street. Vi gikk så mot «Midtown» for så å følge 6th Avenue i retning Central Park. Dette er en drøy tur i rullestol og biten fra fergehavnen til «Midtown» er laaang og i motbakke. Nærmeste T-bane stasjonen fra fergehavnen 34th street er Grand Central/42nd street.

Da vi tok turen til parken High Line tok vi ferge til Pier 11 / Wall Street. Så gikk vi noen kvartaler og tok t-banen fra Fulton Street til 14th Street.

Taxi

For mange er de gule taxiene selve bildet på New York. Det geniale er at flere av disse har rullestolrampe. Det er ganske lett å få øye på de gule taxiene som har rullestolrampe da de er merket med et rullestolsymbol på siden av bilen. Er du sentralt på Manhattan kan du ganske enkelt stoppe en av disse taxiene på gata. Dersom du ikke finner noen taxi å stoppe på gata kan du bestille en rullestol taxi ved å enten ringe, bestille online eller via en app. Les mer her.

NYC taxi med rampe

Da jeg var i New York kunne man bare bli plukket opp av rullestol taxiene på Manhattan. Du kunne ta taxien fra Manhattan til Brooklyn, men ikke omvendt. Nå ser jeg i midlertidig på deres hjemmeside at man kan bli plukket opp i alle fem bydeler! Det var en gladnyhet for enn Brooklyn fan som meg.  Her finner du mer info om det å ta NYC taxi når du bruker rullestol.