491
post-template-default,single,single-post,postid-491,single-format-standard,qode-social-login-1.1.3,qode-restaurant-1.1.1,stockholm-core-2.4,select-theme-ver-9.6,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_menu_

New York

Rullestolreiser

Skrevet av Gunhild Bottolfsen 2015

New York er ikke like rullestolvennlig som andre byer jeg har besøkt i USA, som f.eks San Diego og Los Angeles. Skal jeg tippe tror jeg det har noe med at NYC (New York City) har en mye eldre infrastruktur og eldre bygninger. Men for all del, sammenlignet med Oslo så er det godt tilrettelagt. For mange er Manhattan det samme som New York, men byen består faktisk av fem distrikt, eller «boroughs» som det heter der, og vil man rekke over byens serverdigheter og kulturtilbud trenger man tid. Lang tid. Vi var der i fire dager, og fikk sett en liten promille. Men likevel satt vi igjen med et inntrykk av byen. NYC er byen som aldri sover. Det er virkelig en storby, med alt det positive og negative som følger med. Jeg tror folk enten hater eller elsker NYC For mange blir det rett og slett litt mye. For meg er New York derimot en by jeg elsker. En vibrerende by, en levende by!

Transportsystemet

T-banen (NYC Subway) tok jeg aldri fordi jeg ikke hadde oversikt over hvilke stasjoner som har heis. Kun et fåtall av stasjonene er tilrettelagt for rullestoler, oversikten finner du her. Ofte så jeg nedganger til T-banen som var små, smale og med bratte trapper. Alle busser i NYC skal være handikappvennlige. Her finner du utfyllende info om hele byens transportsystem, inkludert bussene, i forhold til tilgjengelighet for funksjonshemmede. Jeg tok taxi for å komme meg rundt. Jeg prøvde aldri å bestille spesialtaxi da jeg med litt hjelp fint kommer meg inn i en vanlig bil, men det finnes nå taxier med rullestolrampe og de kan bestilles i hele New York. Ved neste tur skal jeg definitivt teste denne.

Hotellet i SoHo og Greenwich Village

Vi bodde på Four Points by Sheraton SoHo Village, som ligger i hjertet av Soho. Hotellet hadde HC rom, men de var veldig små. Jeg greide meg akkurat med min lille stol. Desverre er hotell i NYC. dyrt, så vil du bo sentralt må du punge ut. Jeg syns det var fint å bo så nærme Soho, som kanskje er favoritt bydelen min i NYC Her det masse små interessante kaféer og butikker. Det er fint og bare trille rundt og ta inn stemninga. Dessverre er mange av de mindre kaféene og butikkene ikke tilrettelagt. Ofte er det små trapper eller høye trinn for å komme inn. Med manuellstol og litt hjelp kom jeg meg likevel inn de fleste steder. De større butikkene er som oftes tilrettelagt. Like ved Soho ligger Greenwich Village, ofte kalt «The Village». Dette er også et veldig hyggelig strøk, som er litt roligere og med mer boliger og parker.

SoHo Village

Central Park

Ta også turen til Central park. Det er et enormt grøntområde, og parken er fin og trille rundt i. På hver sin side av parken ligger Upper East Side og Upper West Side. Upper East Side har mange svært fornemme adresser. Her er et også mulig å gjøre luksuriøse innkjøp. Omtrent midt i Central Park ligger The Metropolitan Museum of Art som er et av verdens største kunst gallerier. Det skal være fullstendig tilrettelagt for rullestolbrukere.

Times Square og Broadway

Times Square bør man også få med seg, mange forbinder nettopp Times Square med NYC.  Men styr unna de travleste tidspunktene da det kan føles lettere klaustrofobisk å sitte i en rullestol blant så mange mennesker. Er man først i NYC syns jeg man skal få med seg en musikal. Broadway er på mange måter musikalens vugge. Det kan være lurt å bestille billetter i forkant av reisen dersom man trenger HC-billett. Jeg erfarte i alle fall at mange show ikke hadde ledige HC-billetter.

Utsiktspunkt

Frihetsgudinnen er et populært mål for mange turister i NYC. Jeg har heldigvis vært der før jeg skadet meg, for hverken utsiktsplatået eller selve kronen (toppen) er tilgjengelig for de som ikke kan gå trapper. Men man kommer seg ut på øya hvor statuen står og man kan besøke museumet.  Besøk heller Empire State Building for utsøkt utsikt. Sitter du i rullestol slipper du og ditt følge å stå i kø. Det er heis hele veien, og på toppen er det flere utsiktspunkter reservert rullestolbrukere. Vi brukte 15 min opp til toppen. Hadde vi stått i kø ville vi minst brukt to timer (det var en travel påske dag). Ta gjerne turen opp på toppen rundt solnedgang. Da ser du både NYC i dagslys og i mørket. Personlig syns jeg utsikten er mest spektakulær om kvelden.

Brooklyn

En av de «up and coming» områdene av New York er Brooklyn. Det er det eneste område i NYC som ligger på fastlandet. Manhattan er faktisk en halvøy. Brooklyn er et mye større område enn Manhattan, så ikke gjør som oss og si til taxisjåføren at vi skal til Brooklyn uten å ha en spesifikk adresse. Brooklyn føles litt mer rolig og avslappet enn Manhattan. De siste årene har Brooklyn blitt populært blant de unge og hippe. Noe som gjenspeiler seg i kultur og kunst scenen, resturantene, butikkene og ikke minst leilighetsprisene.

Williamsburg

Vi besøkte et område i Brooklyn kalt Williamsburg. Det er et tradisjonelt arbeiderklassestrøk som de seinere årene har blitt hipt blant de unge og alternative. Williamsburg har definitivt ett alternativt preg, og om du er ute etter litt annerledes butikker og spisesteder er dette stedet og dra. Ta T-banen til Bedford Avenue. Bedford Avenue er hovedgata i Williamsburg. Les mer om Williamsburg her på nettsiden.

Brooklyn Heights

Et annet sted i Brooklyn vi besøkte var Brooklyn Heights. Dette er et veldig koselig område. På Brooklyn Heights Promenade kan du se over til Manhattan. Du får en fantastisk utsikt av Manhattan skyline, og du ser også Frihetsgudinnen og Brooklyn Bridge. Om du enda har energi igjen etter en dag i Brooklyn anbefales jeg å gå over Brooklyn Bridge på vei tilbake til Manhattan. En fantastisk tur. Mer informasjon om rullestoltilgjengeligheten i N.Y. finner du på  «New York City Wheelchair Accessible Travel Guide».