837
post-template-default,single,single-post,postid-837,single-format-standard,qode-social-login-1.1.3,qode-restaurant-1.1.1,stockholm-core-2.4,select-theme-ver-9.6,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_menu_
Nice Rullestolreiser

Nice

Rullestolreiser

Skrevet av Joakim Taaje 2017

Etter en ganske regntung sommer ble det til slutt nok og vi bestemte oss spontant for å ta en uke «i syden». Etter litt googling for å unngå de dyreste reisene falt valget på Nice på den franske rivieraen. Det var ganske spennende for ingen av oss hadde vært i Frankrike, i hvert fall etter vi ble voksne og hadde noe relevant erfaring. Vi benyttet reisebyrået Expedia som vi også gjorde i fjor til Barcelona. Dette reisebrevet kan egentlig begynne med å fullrose kundebehandlingen hos Expedia. Bedre skal du lete lenge etter! Istedenfor å lete side opp og side ned på nettsider for å prøve å finne et hotell man tror er bra tilrettelagt ringte vi kundeservice. Etter 1,5 time på telefonen hadde kundebehandler funnet frem de mest gunstige flytider og ringt direkte til 2 hoteller og sjekket forholdene, mens vi ventet på tråden. Jeg kan forstille meg hvor lang tid jeg selv hadde brukt på å lete frem denne informasjonen. Samme servicen hadde vi også til Barcelona så rådet er enkelt; skal du ut og reise med rullestol; ring Expedia!

HC-taxi

Vel fremme i Nice hadde hotellet bestilt en HC taxi. Det var en helt grei Mercedes Vito med rampe. Det som var litt snodig var at det ikke var noe taksameter i taxien og sjåføren fant ikke hotellet med det første! Men det var uansett avtalt fastpris på EUR 55. Litt stiv pris, men bedre enn å surre rundt med bagasje på buss/metro i en by du ikke kjenner. Er jo tross alt på ferie.

Hotellet

Hotellet het Hipark Design Suites Nice (heter nå Hipark By Adagio Nice Hotel). Det ligger 4-5 kvartaler rett nord for gamlebyen og var 10-15 min spasertur ned til turistområdet. Når vi kom frem var ikke rommet vårt klart ennå og som kompensasjon fikk vi oppgradert til et større rom uten ekstra kostnad! Et svært hyggelig førsteinntrykk som viste seg å stemme godt overens med resten av oppholdet. Rommet var godt romslig med min manuelle Panthera U2, med en kjøkkenkrok, sofa, god queen size (150cm bred) seng i bra høyde (ca. 40cm) og et bra funksjonelt bad hvor det var lett å trille rett inn i dusjen. For de som klarer å flytte seg over på et dusjsete var også det montert på veggen.

Dusjstol tips

For oss som ikke klarer å forflytte oss over på små dusjseter kan jeg anbefale min teknikk; jeg bruker noen store plastposer som jeg trer en hver vei over sitteputa og en over ryggen. Så dusjer seg rett og slett i rullestolen og slipper å være bekymret for å sitte på harde underlag og få trykksår! Vær obs på at du må åpne bak ved setet/ryggen i rullestolen slik at vannet renner ut og du ikke tar en vanndam med deg ut. Det kan også være en utfordring å komme ut av stolen igjen da bar hud på våt plastikk sitter som lim

Stranden og promenaden

Som sagt var vi nærme gamlebyen og det var der vi gikk mest å tittet på hundrevis av små butikker i trange gater. Typisk syden. Vi gikk også langs strandpromenaden men ettersom ingen av oss er noen strandløver så oppholdt vi oss ikke der. Er man veldig glad i strand så imponerer ikke stranden i Nice. Av den vi så var det kun ganske store stener og ikke finkornet sand. Man så tydelig at det ikke var behagelig å gå på. Men det fantes en lang rampe for rullestol ned fra promenaden og til stranda hvor det var et område man kunne sitte i rullestolen og man kunne leie slike spesialrullestoler for å komme seg ut i havet.

Sightseeing m/ båttur

Vi fikk også gjort litt sightseeing fra toppen av en klippe på enden av strandpromenaden hvor det var trapper og gratis heis opp. Når vi kom slapp vi til og med å stå i en lang kø. En vakt vinket meg frem og sa at jeg hadde «priorité»! På toppen av denne klippen finner man to kafeer og et offentlig toalett. Vi tok også en times båttur for å se litt mer av området. Det var god vind og en del bølger så blir man lett sjøsyk så velg en dag med lite vind. Husk også på å ringe eller be hotellet ringe og si man er rullestolbruker. Vi gjorde tabben med å bare booke på nettet etter at hotellet hadde funnet ut at de kunne ta rullestoler. Båten må nemlig legge til en annen kai for å få med rullestoler, men vi fikk brukt billetten neste dag isteden og mannskapet var velvilligheten selv og bar meg om bord uten problemer. Men det var et veldig høyt trinn ned til båten så om man veien 120kg tror jeg det hadde blitt litt drøyt.

Tilrettelagt trikk

Men det viktigste å fortelle om Nice er den flotte trikken som går på gateplan gjennom hele Nice. Den følger en hovedvei som det meste av veien kun er for trikken. Og alle stasjonene er tilrettelagt for rullestol! Utrolig enkelt å trille rett av og på med manuell stol vel å merke. Det var såpass trangt med folk at jeg ville ikke prøvd med elektrisk stol. Her kunne man kjøpe billett for 10 turer som kostet EUR 10. Altså en kostnad på EUR 1 per tur per person uansett hvor langt man reiste. Helt suverent!

Tilgjengelighet

Byen i seg selv er også veldig flat i området rundt gamlebyen. Veldig lett å trille med manuell stol. Faktisk så flat jeg benyttet min Smartdrive MX2 (drivaggregat med hjul under manuelle stolen) mindre enn jeg gjorde i Barcelona. Selve fotgjenger overgangene er bedre i Barcelona for der er ALLE nedsenket, men de aller fleste var greie å komme over også i Nice. Kom jeg ikke over et sted trengte jeg ikke trille langt for å komme over veien et annet sted. Men i området rundt havna og lenger mot åsene så vi fra båtturen at det var svært bratt. Det var mer trapper enn tverrgater nedover åsryggen, men dette var ikke det mest populære turistområdet.

Nice rullestolreiser
Tilgjengelig toalett

Spisesteder

Nederst i gamlebyen mot strandpromenaden ligger det en gate fylt med restauranter, samt en del markedsboder i midten. Her var også en av de få offentlige toalettene med HC jeg fant. Hovedproblemet var å velge hvilken restaurant vi skulle prøve. Kvaliteten på maten var generelt veldig bra. Et par litt uheldige valg, men også noen overraskende gode. Hotellet var også her behjelpelige med å gi tips hvor vi skulle spise. Vi fikk også tips om at hvis det var alt for mye å velge mellom på menyen eller det var få gjester på en restaurant skulle vi skygge banen. Dette gjelder nok de fleste steder.

Oppsummert kan jeg absolutt anbefale Nice med rullestol. Det var en veldig hyggelig og behagelig by. Vil nok dra tilbake en dag og se mer av severdighetene vi ikke rakk denne gang