668
post-template-default,single,single-post,postid-668,single-format-standard,theme-stockholm,qode-social-login-1.1.3,qode-restaurant-1.1.1,stockholm-core-1.2.1,woocommerce-no-js,select-theme-ver-5.2.1,ajax_fade,page_not_loaded,wpb-js-composer js-comp-ver-6.1,vc_responsive
Ile de Re Biltur Rullestolreiser

Bilferie til Ile de Re med stopp i København Moseldalen, Champagne & Amsterdam

Rullestolreiser

Skrevet av Gunhild Bottolfsen 2011

Sommeren 2011 bestemte min samboer og jeg oss for å kjøre min Caravelle ned til Frankrikets vestkyst. Nærmere bestemt en øy kalt Ile de Re, utenfor havnebyen La Rochelle. Der har nemelig min samboers franske slekt et sommerhus som vi kunne låne, helt gratis.

Første stopp København

Første stopp var København. Turen ned gikk over Øresundbroa mellom Malmø og København. Desverre var det ingen rabatter for HC biler med mindre man hadde med seg en henger. Vi bodde på hotellet DGI-byen som hadde fine HC rom. Hotellet lå ca ti minutter til fots fra sentrum. Vi brukte noen timer i sentrum for å shoppe litt. Du kan lese mer om København her.

Moseldalen

Neste stopp var Moseldalen, sør i Tyskland. Denne dalen er mest kjent for sin hvitvin. Midt i dalen går elven Mosel og i de bratte fjellsidene klynger vinrankene seg fast i jorda. I stedet for å kjøre på autobahn (motorveien) kjørte vi langs den lokale veien gjennom dalen. Det er mildt sagt et vakkert syn som møter deg. Oppe i fjellsidende ser du gamle festninger og slott som er fra så langt tilbake som 1100 tallet. Det ligger også flere historiske landsbyer langs veien. Vi stoppet i Cochem. Rullestolvennlig er det ikke, brostein og eldgammel infrastruktur. Men et stopp anbefales likevell om du har med deg hjelp eller er rullestolteknisk begavet. Å gå rundt i Cochem føles ut som du har reist tilbake i tid.

Nederst i Moseldalen ligger byen Trier. Her overnattet vi på et hotel midt i byen med trille avstand til det meste av severdigheter. Trier blir regnet som en av Tysklands eldste byer. Byen er super sjarmerende og lett og trille rundt i. Vi bodde på Hotel Roemischer Kaiser som hadde HC rom, med et godt tilrettelagte bad.

Troyes i Champagne

Siste stopp før Ile de Re var byen Troyes i Champagne, Frankriket. Denne byen oste historie, og man ventet nesten at Jean de Arc skulle komme løpende rundt svingen å vifte med sitt sverd. De fleste av bygningene i denne byen stammer fra 1600 tallet. Å trille rundt her er det nærmeste jeg har kommet en tidsreise. Det var nesten noe magisk med hele stemningen i byen. Man forstår virkelig at folk har levd og virket i hundrevis av år. Vi bodde på Golden Tulip Troyes litt utenfor byen. Hotellet var svært HC vennlig. 

Ile de Re

Nå var turen kommet til den sangomsuste franske sommerøya. Bilturen fra Paris, der vi hentet nøkler og min samboers «tante», tok fem timer. Fra havnebyen La Rochelle går det en 3 km lang bro over til øya. Førsteinntrykket var bra, og sommerhuset var overraskende HC vennlig til tross for at hovedhuset trolig var nærmer 200 år gamelt. Øya er paddeflat, og det tar omtrent 30 min i bil og krysse den. På det smaleste kan man nesten se havet på begge sider.

Sykkelveier

Sykkel er helt klart hoved fremkomstmiddelet her. Jeg hadde med min Striker sykkelfront og den ble mye brukt. Pga at øya er såpass flat er det helt utmerket å sykle her. Også er det idyllisk, delux. Man sykler blant vinranker, saltreservoarer, jorder, skog og strender. Det er flere idylliske landsbyer og til sammen fire havner. Her finner du små søte butikker, kafeer, restauranter, kirker og sist men ikke minst flotte seilbåter. 

Borgemesteren på øya har vært veldig streng i forhold til å bevare øyas originale preg. Her finner du ingen store fancy hotellkompleks, og alle bygninger over to etasjer er enten kirker, møller eller fyr. De fleste husene er malt hvite og nesten alle vindussprosser og dører er malt grønne. Noe som fikk meg til å føle jeg var i Kardemommeby. Øya er også kjent for sine stokkroser som vokser opp etter husveggene, og gir husene et romantisk preg.

Strendene

Det er strender rundt store deler av øya. På grunn av ekstrem forskjell på høy og lavvann (6 meter), må man vite hvilken strand man skal besøke til hvilken tid. Som rullestolbruker har jeg blitt noe skeptisk til strender… Hjul og sand, går ikke hånd i hånd! Men her, når høyvannet trekker seg tilbake, er det faktisk mulig å trille på stranda. Jeg syklet med min sykkelfront på stranda faktisk! Helt utrolig, og sant! Når det er lavvann kan du se folk gå å plukke skjell som de selger eller spiser selv.

Det er egentlig helt utrolig at denne øya ikke er mer kjent blant nordmenn, for dette er virkelig et paradis. Om sommeren går det faktisk direkte fly fra Norge til La Rochelle (på fastlandet). Det er mange som leier ut sommerhuset sitt deler av sommeren, og mange av husene her har kun en etasje. Lovende for en i stol. I Frankrike er øya svært populær. Den forrige presidenten har faktisk sommerhus her, sammen en rekke andre kulturpersonligheter. Mange kunstnere har også bosatt seg her, noe som har resultert i flere mindre gallerier på øya. Er du glad i god mat, autentisk sjarm, flotte sykkelveier, sjarmerende markeder og store vide strender anbefaler jeg Ile de Re på det varmeste. Jeg skal garantert tilbake.

La Rochelle

Skulle du få behov for å se en litt større by, er det bare å krysse broen. Da er du i La Rochelle. Byen har en stor havn for lystbåter, og på havnen finner du masse restauranter og også et stort marked. I sentrum er det gågater stappet full av butikker. Gatene er brosteinsbelagte selvsagt, men det er i det minste flatt. Byen har en stor dose historisk sjarm. Vær klar over at det i turistsesongen (august i store deler av sør-Europa) er svært folksomt. Mulig det er lurt å legge turen til en ukedag. 

Amsterdam

Hjemturen ble tatt i to store jafs, med en pause fra kjøringa i Amsterdam. På vei dit kom mitt NAF medlemskap til nytte. Ved et stopp på en bensinstasjon ville ikke mitt spesialbygde elektroniske gir gå i gir! Vi ringte NAF, som igjen ringte sin lokale samarbeidspartner i Belgia. En time seinere kom en kyndig fyr som rotet litt nede i panseret med god hjelp fra min samboer, og vips var bilen i gir. Jeg anbefaler alle, og spesielt de med spesialbygd bil og være medlem av NAF (eller lignende). 

Vi bodde på et super sentral hotell, Swisshôtel Amsterdam, som hadde det mest avanserte HC rommet jeg noen gang har bodd på. Her var alt tenkt på. Et ekstra lavt kikkehull i døra til sittende, speil til svaksynte, regulerbar seng, både tilrettelagt dusj og badekar osv. Det eneste er at hotellet er ekstremt klønete om du kommer i bil. Det ligger nemlig i en gågate og har ikke egen parkering. De leide i midlertidig plass et P-hus, men det var bilen for høyt for. Løsningen ble gateparkering. Som de fleste vet er Amsterdam padde flatt. Så til tross for mye brostein var det helt trillbart der. Litt hjelp i ny og ne var nødvendig. Siden vi bare var i Amsterdam en dag, rakk vi ikke annet en å titte rundt i sentrum, og som seg hør og bør shoppe litt. 

Bilferge

Både på turen ned og på turen tilbake tok vi ferge mellom Rødby (Danmark) og Puttgarden (Tyskland). Vi gav beskjed om sideheisen på bilen, og kjørte først på. Så fikk vi anvist en plass der heisen kunne kjøres ut. Fra parkeringsdekk gikk det heis opp til restaurantdekket. Enkelt og greit. Og først på båt, betyr først av. Så vær ute i god tid før båten legger til. I høysesongen går fergen hele døgnet. Den siste etappen fra Rødby til Oslo var lang, og det gikk med noen liter kaffe. Men vi var begge enige om at det ikke er siste gang vi tar med Caravellen på tur.

No Comments

Post a Comment

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.